1992. Šu-šu - roman za djecu
Posveta: JASMINI i GORANU
Kratki sadržaj romana
Knjiga “Šu-šu” govori o doživljajima malih blizanaca: djevojčice Zlatke i dječaka Matka.
Oni su zbog svoje dječje nepromišljenosti došli sa planete Zvemlje, koja je planeta blizanka sa Zemljom, na Zemlju.
Ne razlikuju se od ostale djece gotovo po ničemu. Jedino, kad su došli na Zemlju, nisu znali kako se voli,
kako se plače, ali ostala im je sposobnost nestajanja i pretvaranja u sve ono što im je bilo potrebno tog časa,
a sve to onda kad se protare nos i izgovori “1, 2, 3!”.
Njihovi zemaljski roditelji su mama Mi i tata Ti.
Najbolji prijatelji su im Ivan sa svojom braćom: Anom, Pikom, Zlatanom i malom Macom,
zajedno s njihovim roditeljima, bakicom.
Blizanci, sa svojim “nestajanjima” priređuju mnoga šu-šu-iznenađenja i roditeljima i prijateljima.
Pretvaraju se u Sve-i-sva i od tuda mnogo šu-šu-događaja, smijeha, veselja...
Blizanci tako pomalo nauče voljeti, nauče i plakati, ali i jednog dana više ne mogu ni “nestajati”.
Postaju tako pravi “zemaljski blizanci” koji se više po ničemu ne razlikuju od svojih
vršnjaka s kojima će poći najesen u školu.
Ilustracije: JOSIP BIFFEL
Iz recenzija i prikaza romana
Spisateljica s puno pedagoško-roditeljskog senzibiliteta, temeljenog na poznavanju i razumijevanju dječje prirode, smišljeno gradi problemske situacije i smješta u njih svoje male Zvemljane.
Junaci romana “ŠU-ŠU”, Zvemljani Matko i Zlatka, uklopit će se svojim ponašanjem i načinom rješavanja zemaljskih životnih problema u dječji svijet mašte - u kojem se sve, i nemoguće, može ostvariti na 1, 2, 3.
Sposobnost da se “prenesu” u svijet priča, da učestvuju, da se identificiraju - pomoći će malim čitateljima da i oni na “zvemaljsko-zemaljski” način, kao Matko i Zlatka, pomažu, suosjećaju, usrećuju, prihvaćaju obaveze, stječu prijatelje - da vole.
Pri čitanju romana isključena je svaka pasivnost, jer Matko i Zlatka kao da pozivaju male čitaoce da zajednički zamjećuju, razmišljaju, smišljaju, zaključaju i djeluju.
Pedagoška vrijednost romana izražena je i kroz kontekstno naziruću projekciju želja i zahtjeva roditelja i društva u odgojnom djelovanju.
Spisateljica s mnogo majčinske topline i ushićenosti prati svoje ljubimce “Zvemljane” iz priče u priču i na kraju ih napokon “prizemljuje” - postaju pravi đaci prvaci.
Ovo sadržajno zanimljivo i odgojno vrijedno “štivo”, s obzirom i na stilsko-jezične osobitosti, može se namijeniti i preporučiti čitalačkoj publici učenika mlađih razreda osnovne škole (III, IV, V).
Roman dječje mašte
Sada je sasvim sigurno: podravska književnost u Mirjani Matiša dobila je jednu od najistaknutijih predstavnica, a književnost za djecu plodnu i suvremenu spisateljicu. Najbolja potvrda za to je najnoviji roman za djecu Mirjane Matiša “Šu-šu”, izašao u izdanju “Naša djeca” Zagreb 1992. godine. Prije ovog romana Mirjane Matiša, profesorica iz Koprivnice, objavila je zbirku kajkavske poezije “I bilo je tak” (1985), zatim četiri slikovnice o brojevima, zvukovima, bojama i brojalicama (1987), potom zbirku poezije “Mrmljaji duše” (1988), a iste godine i zapaženi roman “Hvataj pravac - šuma, mravac”. Slijedi 1989. godine roman za djecu “Mjesto susreta - Zemlja”, te 1990. godine zbirka poezije “Ljubav srcem pjeva”. Uz najnoviji roman za djecu “Šu-šu”, priličan opus u samo nekoliko godina.
“Šu-šu” ne izlazi iz svjetonazora koji često Mirjana Matiša ugrađuje u svoje romane: radi se o malim izvanzemaljcima i njihovom susretu s nama “zemljanima” iz kojih proizlazi niz dogodovština. To je svijet suvremene bajke, toliko prijemljiv dječjim očima i osjećajima, s vrlo profiliranim i dragim malim likovima. Blizanci Zlatka i Matko pristigli su sa planete “Zvemlja” i došli u obitelj oca Ti i majke Mi koji nisu imali djece. Kasnije uz susjede, bakicu te Mariju i Marka, sklapa se prijateljstvo s Macom, Ivanom, Anom, Zlatanom i Pikom, djecom koja dijele iste prostore, iste doživljaje, dobrotu i nestašluke. Sveukupno to su predškolski dani malih klinaca i njihov odnos prema ciklamama, kolačima, lopticama, nestašlucima oko 1. travnja, opisivani kroz prizmu dječjih osjećaja koji su nepomućeni, iskreni i pošteni.
Mirjana Matiša je majstorica dijaloga, što je izuzetno bitno u literaturi za djecu. Njezin jezik je vrckav, lijep i prijemljiv za uzrast kojemu se obraća. Naročito je uspio središnji dio u kojem opisuje priredbu što su je pripremila sama djeca.
“Šu-šu” je i knjiga mašte, neobičnih situacija u koje zapadaju mali junaci Matko i Zlatka. U svijetu razaranja i muke ovo je knjiga dobrote i iskrenosti, pažnje i skrbi za svoje bližnje - jednom riječju knjiga koja će zasigurno privući veliku pažnju mališana.
Roman za djecu “Šu-šu” objavljen je u sklopu biblioteke “Radost” (urednica Nada Iveljić), recenzenti su dr. Zvonimir Bartolić i prof. Diana Zalar, a ilustracije je sačinio Josip Biffel. Likovno grafičku opremu napravio je Jurica Puhalović, a knjiga je objavljena u dvije tisuće primjeraka.
Pismo:
Draga Mirjana,
Knjigu ŠU-ŠU, smo primili uz Hvala! a poslije od nas niti šu, niti mu. Pa nije i neće biti baš tako. Sada kad sam ju drugi put uzeo u ruke na drugo čitanje uočio sam da je posvećena Jasmini i Goranu. Baš lijepo! Već kad je i u knjizi opisano dvoje djece, njihove zgode i doživljaji, sigurno je da je tu mnoštvo i njihovih zgodica i doživljaja, koji su Te inicirali na pisanje i razigravanje stvaralačke mašte. Ja svoju malenkost ne mogu staviti u poziciju kritičara ili poznavaoca književnog stvaralaštva, ali bih Ti sa zadovoljstvom rekao neka svoja zapažanja. Uživao sam u čitanju. Mislim da bih knjigu mogao preporučiti svakom učitelju, nižim razredima, višim razredima (V-VI), a bome i svakom roditelju i djedu i baki. Sadržaji su zanimljivi, realni i stvarni, a i čudovišni poput bajke. Ima mnoštvo predivnih opisa. Posebno je opis nevremena u prizemljenju, zatim dolaska zime i zimske radosti djece, opis mame Mi na priredbi, vrapčići, mamini kolači, itd.
Bogatstvo novih i bogatih izraza daje poseban užitak čitatelju. Tako npr. ušetalo rano jutro, ... Bijela laž ... malčice prehitra i brzopleta ... očice su joj požudno sjale na takvu rijetkost i ljepotu ... zalepršao je komadić ljutnje i prvi komad smjeha, ... priče su mirisale na stara dobra vremena ... pahuljice u prekrasnim čipkastim haljinicama ... dopadljiva nepismenost itd.
ŠU-ŠU zaista obiluje bogatstvom novih riječi: mamač, mamuška, opričan, ispredomislila, Zvemlja, perala suđe, i mnoge druge - danas se to preporuča u školi u razvijanju stvaranja novih riječi, a to je upravo dobro došao uzor.
I kada čitam uživam u bogatstvu i širokoj lepezi korištenih i upotrebljenih sinonima. Ne podilazim, ali čitajući često imam osjećaj da čitam bajku I. Brlić Mažuranić.
Impresivna je pjesmica: “Ne daj se” ...djetinjstvo da ti uzmu, skrate... Rasti bezbrižno dugo, dugo, dugo nek u tebi živi samo dijete...
Ako je ovo Tvoja pjesmica, zaista je misao velika, a po mojem osobnom uvjerenju pjesma je i za posebnu objavu.
I na kraju da Ti kažem. Uživao sam u ŠU-ŠU, romanu a pomalo i bajki, a mislim da tako uživaju i svi čitatelji. Osim što je sadržajno lijepa, stilski bogata i didaktički je poučna.
Ovom zgodom primi moje i naše srdačne čestitke i najljepše želje za daljnji uspješan i plodonosan rad u pisanju sa željom da dođeš na popis za obaveznu dječju lektiru i uz čarobne riječi jedan, dva, tri! Javi se ponovno knjigom uskoro Ti!